Kawasaki is een van de grotere Japanse motormerken met een uiterst sportieve reputatie. Een koploper in technologie ook. Het merk kwam als eerste met een viercilinder 900 cc motorfiets al in de jaren tachtig van de vorige eeuw. In dezelfde periode verscheen de zescilinder Kawasaki Z 1300 ten tonele, met cardanaandrijving.
Kawasaki Ninja H2R met compressor
Ook nu roert Kawasaki de trom met fraaie techniek en hoge prestaties. De Kawasaki Ninja H2R is werkelijk een meesterwerk dankzij een zeer krachtig motorblok met revolutionaire vondsten. Dat is zonder meer de compressor, een mechanisch aangedreven turbo, die bij elk toerental de pk’s en het koppel letterlijk naar ongekende hoogtes opschroeft. In de versie die alleen voor het circuit is gebouwd levert het blok van 998cc maar liefst 310 pk bij 14.000 toeren.
Kawasaki keert terug naar 400cc-tijdperk
Over hoge toerentallen gesproken: de volledig nieuwe Kawasaki Ninja ZX-4RR van 399cc levert maar liefst maximaal 80 pk bij 14.500 toeren. Je hebt het hier over een compacte superbike die een ode brengt aan 400cc viercilinders die tientallen jaren geleden volop in de belangstelling stonden. Vooral bij jonge motorrijders die een betaalbare supersportmotor wilden. Kawasaki is nu weer in deze markt gesprongen en met succes, want de Ninja ZX-4RR scoorde al veel hoge punten in de media.
Kawasaki Versys: veelzijdigheid is zijn troef
Zoek je een fijne motor voor woon-werkverkeer of een motorvakantie? Dan moet je zeker even kijken naar de Kawasaki Versys-modellen. Veelzijdiger motorfietsen zijn haast ondenkbaar en ook zeer makkelijk te rijden. De nieuwe Versys 1000 SE (120 pk) is het meest complete model welke standaard is uitgerust met vele moderne features zoals Cruise Control, Quick Shifter, handvatverwaming, Cornering Management, een TFT-display en Semi Actieve Elektronische Vering met SHOWA Skyhook technologie voor een nog beter rijgedrag en meer stabiliteit.
Kawasaki Modern Classics
Bij Kawasaki kun je ook terecht voor een motorfiets met een klassieke look. Sinds enkele jaren zijn er de Modern Classics. De Kawasaki Z900RS is al sinds zijn introductie de populairste motor in het retro segment. Dit is echter geen reden voor de Kawasaki engineers om stil te blijven zitten. Met de Z900RS SE doet Kawasaki er nog een schep bovenop. Met onder andere Öhlins vering, Brembo
remklauwen en een waanzinnige Yellow Ball kleurstelling. Helemaal klassiek oogt de Kawasaki W800 met een staande twin voorzien van een door een koningsas aangedreven nokkenas. Die is er ook in een 35 kW-uitvoering voor het rijbewijs A2. Met dat rijbewijs kun je ook op de Modern Classic Kawasaki Z650RS stappen.
Kawasaki Cruiser
Kawasaki is ook nog een van de weinige merken met een Cruiser-lijn, zoals de Kawasaki Vulcan en Kawasaki Eliminator modellen. En als je dacht dat de spoeling dun is als je een sporttoermotor wilt, dan heb je niet goed gekeken naar Kawasaki. Er is op dit front te kiezen uit de Ninja H2 SX SE met de compressormotor, de Ninja 1000SX en de Ninja 650.
Hybride motorfiets en motorfiets op waterstof
Kawasaki is trouwens ook het eerste merk met een hybridemotorfiets: de Ninja 7 Hybrid. Dit revolutionaire nieuwe model weet de voordelen van een conventionele verbrandingsmotor en elektrische tractiemotor naadloos te combineren. Met drie verschillende rijmodi (waaronder een volledige EV-modus) die elk een geheel eigen karakter hebben, acceleratie uit stilstand op het niveau van een sportieve 1000cc en een verbruik vergelijkbaar met een 250cc motorfiets is de Ninja 7 Hybrid een echte Game Changer.
Rijden op waterstof met een motorfiets wordt ook mogelijk als het aan Kawasaki ligt. Want nu al zijn de eerste studies getoond van een machine met een verbrandingsmotor op waterstof. Tanken kun je nog lang niet overal, maar dat wordt in de toekomst makkelijker nu er steeds meer waterstoftankstations komen. De uitstoot is alleen maar waterdamp, dus de uitlaatgassen zijn behoorlijk schoon. En anders dan bij een elektrische motor heb je niet te maken met lange oplaadtijden. Het tanken van waterstof gaat even snel als van benzine.